fredag 10 december 2010

Sheperds Neame Christmas Ale 7%

Christmas Ale från klassiska engelska bryggeriet SheperdsNeame är ljust rödbrunt till färg och ger ett medelkraftigt vitt skum. Doftar av kola och nötter, söt nötig malt med lite inslag av torkad frukt och lätta blommiga humlearomatiska toner. Finfindoft. Smaken är bra, kolafudgiga nötiga malttoner, beskan balanserar och träder fram sist i eftersmak. Blommiga lätta humlearomer i smak. Lite värmande alkohol. Känslan i mun är superlen och mjuk.

Riktigt bra! Jag gillar verkligt den lätta malttouchen som är sådär kola/fudgig med lätta inslag av torkad frukt. Den typsika blommiga engelska hulmen gör sitt till. Detta är ett öl som andas trevlig pubstund. En njutningsöl och ett bra sällskapsöl. Inget jag skulle välja till julmaten alltså. Det är också skönt med variation till all maltfokus som majoriteten av julölen uppvisar.

2 kommentarer:

  1. Mmm. Jag har så lätt att falla för engelska ales när dom har lyckats så där riktigt bra. Det verkar dom ju verkligen ha gjort med den här! Själv köper jag alltid St Peter´s Winter ale till Jul - den där gammelsmakande brasvärmaren jag skrev om förra året. Den här verkar vara en ljusare variant, med aningen mer alkohol och klarare blommiga toner.

    SvaraRadera
  2. Jo de är verkligen förföriska. Har jag inte druckit någon typiskt engelsk ale (Kentish?!) så slås jag varje gång av hur härliga de är.

    SvaraRadera