lördag 7 november 2009

Twisted Thistle IPA

Det är inte varje dag man får chansen att dricka ett skotsk öl. Bryggeriet Belhaven har anor från 1719. Om de bryggde IPA (India Pale Ale) redan då, för att skeppas till Indien, vet jag inte. Knappast var den humlad med sorten cascade i så fall, en humlesort från USA som inte bara återfinns hos amerikanska ales utan också i öl från svenska mikrobryggerier. Cascadehumlen ger sig till känna genom en mycket aromatisk doft och fruktiga toner av citrus. En sådan doft borgar för en besk smakupplevelse. Men chocken uteblir denna gång. Visserligen är ölen åt det beskare hållet men smaken är för fyllig och rund för att ge den där bittra torra känslan på tungan. Istället framträder rostningen och sirapstoner samtidigt med humlearomen. Inte alls den överväldigande beska man möts av i de sorter man kommit att förknippa med begreppet India Pale Ale -och vem kan säga att till exempel Punk IPA är en mer äkta IPA? De är ju båda moderna produkter. Besviken? Nej, knappast. Den här ölen förenar humlearom med smaker från malten på ett mycket lyckat sätt. Ett roligt namn dessutom. Det enda jag ångrar är att jag inte tog chansen att prova den till kvällens gryta på lammfärs, som tangerade systembolagets förslag på passande mat. Att jag väntade med att ta den hör samman med att jag förväntade mig alltför bittra toner av en IPA. Nu vet jag bättre. Trots sitt skotska ursprung är det här naturligtvis en högst "brittisk" ale med rödaktig karamellmaltskaraktär och jag kan inte undgå att känna igen en liten metallisk ton i smaken. Kanske kommer den av malten eller humlen, men jag vet också att brittiska ales ofta bryggs på hårt vatten. Efter att ha smakat en hel del engelska, och skotska, ales kan det vara dags att gå till botten med den frågan framöver.






Humlesorter: Cascade och Challenger


Alkoholhalt: 5,3 %

2 kommentarer:

  1. Ja den där metalliska tonen borde utredas. Mycket bra skrivet också!

    SvaraRadera
  2. Nog var den besk alltid! Tycker nog att den var som en fullgod IPA, inte som en amerikansk mikrobryggeri IPA a'la hophead record style, utan som en traditionell engelsk (skottsk?!) IPA Drack den iofs direkt efter en lätt söt maltig öl så kontrasterna förstärktes nog. Bra öl. Kände inte av metalltonerna men jag sökte heller inte så noga.

    SvaraRadera