fredag 6 november 2009

Schlösser Alt 4.8%

Detta är en tysk Alt, dvs den tyska motsvarigheten till en ale. Först en kort repetition. En alt är överjäst, till skillnad från en lager som är underjäst. Med överjäst menas att jästen under jäsningen flyter upp till ytan och underjäst betyder att jästen sjunker till botten. Underjästa öl jäses vid en betydligt lägre temperatur än överjästa öl.

Shlösser Alt är rödbrun och klar i färgen och producerar ett finkornig vitt skum vid upphällningen. Dofter av rostad malt, mörk sirap och vörtlimpa möter mig. I smakerna är det helt klart maltinslagen som dominerar. Där finns vörtlimpa, choklad och nötiga toner. Humleinslagen i smaken är nästan obefintliga. Där finns en grundbeska och ölen känns därför varken för söt eller mastig. Eftersmaken består av en relativt lång maltkropp som klingar av samtidigt som beskan träder fram på tungsidorna.

Detta är en trevlig öl. Huruvida det är en bra Alt låter jag vara osagt då detta är den första Alt jag veterligen har sett på systembolaget och som jag har provat. Till skillnad från sin engelska kusin alen är denna alt märkbart mer maltfokuserad. I en vanlig engelsk ale brukar humlearomerna vara väldigt framträdande med sin blommighet och fruktighet. Här möts vi istället av lite småburriga och mustiga maltsmaker. Trevligt!

3 kommentarer:

  1. Alltid intressant med ovanliga öl från det stora öllandet i söder - Västtyskland. På systemet finns också Rehnania alt. Den har en lite mer syrlig prägel men verkar i övrigt överensstämma med de allmänna brödiga och maltiga inslagen du beskriver. Syrligheten vet jag naturligtvis inte vad den kommer av - men klart är att jag hellre hade varit utan den.

    SvaraRadera
  2. Rhenania Alt verkar dessvärre ha utgått ur sortimentet. En in en ut?

    SvaraRadera
  3. Du har kollat det alltså? Sist in först ut är väl turordningsreglerna här i Sverige. Men kanske den mest kompetenta ölen fick vara kvar den här gången. Ska se till att prova den när jag kommer till stan.

    SvaraRadera