torsdag 5 november 2009

Oude Geuze Vieille Oud Beersel 6.0%

Detta är en Geuze, dvs en Belgisk spontanjäst öl av typen lambic , nämligen en mix bestående av en ung och äldre lambic. Ölen tillåts sekundärjäsa på flaskan.

Färgen är gyllene guldgul, kolsyran är mycket kraftig och ger ett kraftigt finkornig skum. Flaskan innehåller den del sediment i botten. Doften är kraftig och stark, mestadels känner man syrliga toner med inslag av hallon och krusbär. I smaken är den mycket syrlig. Otroligt syrlig faktiskt. Ölen framkallar samma salivutsöndring som när jag tänker på och/eller äter sura godisar. Smaken består av den kraftiga syrligheten med inslag av äppelkart och krusbär. Om det finns någon maltsmakoch humle så håller den sig i skymundan, det är svårt att identifiera några sådana smakbidrag. Känslan i munnen är relativt tunn och lågviskös.

Detta öl kräver sin gom! Det är en mycket svår öl även för den vane ölprovaren. Vill man som ölentusiast ha täckt in alla öltyper är det förstås givet att man skall ge sig på en Geuze. Oavsett vad man sedan tycker om ölen får man en upplevelse utöver det normala. Konstigt nog vänjer jag mig vid syran och finner att jag måste ta sipp efter sipp när väl den första syraattacken har lagt sig. De sista klunkarna uppskattade jag mer än de första. Detta är ingen öltyp jag kommer att förköpa mig på men jag är inte helt avskräckt. Jag kan i framtiden tänka mig att någon gång dela en flaska med någon intresserad!

2 kommentarer:

  1. Jasså, du kan tänka dig det? Kanske dags för en lambic-, eller var det Geuze-, provning, i rimlig omfattning... dela på en flaska.

    SvaraRadera
  2. Förresten - är den bryggd på malt alltså men utan tillsatt jäst. De där fruktsmakerna du talar om har alltså inte med någon jäst frukt att göra. Vad menas med lambic egentligen? Och vad menas med öl, undrar vän av ordning. Är det allt som inte är vin och sprit? Här är en som kräver en riktig grundkurs!

    SvaraRadera