torsdag 26 november 2009

La Trappe Witte Trappist 5.5%

Vi bjuds på ett ljust gyllengult veteöl. Doften är lite syrlig och frisk med inslag av citron och äppelskal. Lätta fruktiga jästtoner med inslag av vetevört. Ölen är krispig och lätt i smak med fina tydliga sädestoner och en behaglig syrlighet. Ölen känns ganska lätt i kropp och munkänsla. Där finns en lätt och väl avvägd beska som också märks i eftersmaken.

Allt som allt är detta ett trevligt veteöl som jag verkligen uppskattar. Jag brukar normalt inte helt gilla veteöl men detta passar min gom bra.

3 kommentarer:

  1. Nej, veteöl har jag "valt bort" efter en överumplande upplevelse på pubben då jag tolkade "weiss" i betydelsen vit, eller ljust. Men Weissbier är inte bara ljus öl, den är gjord på vete istället för korn, åtminstone delvis. Jag förstår fortfarande inte hur jag tänkte den gången. Surt sa räven, men han visste i alla fall att det var rönnbär. Kanske är jag kornmalt-fundamentalist och hävdar att endast drycker bryggda på kornmalt får kallas öl. Allt annat är något annat: lambic är alkoholhaltig fruktdricka och veteöl är vetemaltsdryck. Lite tyska renhetslagarna som ju kan uppfattas som definition på öl. Eller är det jag som är inskränkt - om man uppskattar variationen bland lager och ale - så kanske ytterligare variation bara är berikande?

    SvaraRadera
  2. Det är svårt att vara ölfundamentalist, särskilt när man tänker på alla belgiska varianter. Hur som helst, denna öl knappt sur. det finns en lätt syrlig ton men den går inte att jämföra med vissa av veteölen från Weihenstephaner och Hoegaarden. Jag tror att maltinslaget (underförstått kornmalt alltså) är relativt högt i denna öl. Jag är inte heller särskilt förtjust i vissa av veteölen, detta öl var däremot gott. Jag tror inte att du skulle ogilla det.
    Jag kan däremot inte förstå hur du kan ha missat att weissbier är likställt med veteöl. :)

    SvaraRadera
  3. Det var några år sen, och så var det nog ett av mitt livs största, inte "slip of the tounge" utan snarare "mind". Men lite kornmaltsfundamentalist är jag nog, får se om jag kan vidga mina vyer framöver, innan jag blir för gammal för att ändra mig.

    SvaraRadera