lördag 28 november 2009

Mr Sno'Balls 4.5%

Mr Sno'Balls är en ale från det skottska bryggeriet Harviestoun Brewery. Ölen är ljust brunröd och ger ett kraftfullt skum vid upphällning. Dofter av kola, nötter och mycket humleharts och lite syrliga toner. Kolsyran är relativt låg. Smaken är lätt och i första sippen väldigt mjuk men snabbt slår en rejäl beska till. Beskan blir i eftersmaken ännu lite vassare. Först känner jag lite nötiga maltsmaker som dock snabbt tas över av beskan. Beskan fortsätter att hålla i sig, ordentligt, i en lång eftersmak.

Ölen känns i min mun aningen obalanserad och vass med sin mycket kraftiga beska och de syrliga tonerna som också finns där. Maltinslaget hamnar lite i skymundan. Jag förknippar winterales med maltiga och vinösa toner, här levereras helt oväntat en välhumlad variant. Hade beskan backats upp av en tjockare malt hade jag varit helnöjd. Som julöl fungerar denna öl nog riktigt dåligt, det är inte en dålig öl, utan det passar helt enkelt inte in tillsammans med julmaten eller i sammanhanget jul.

2 kommentarer:

  1. Det där på etiketten: "crisp, clean, citrus" är det tänkt som vägledning till smaken?

    SvaraRadera
  2. Japp. Såg det när jag hade börjat provsmaka. Tyckte nog att syrliga tonerna drog åt grape men det är ju en typ av citrus så helt fel är det väl inte. Crisp, jadå helt klart med den beskan. Clean vete tusan. Det är väl det som gör det så fel i julsammanhang också. Det där låter snarare som en sommarölsslogan.

    SvaraRadera