onsdag 18 november 2009

Oktober Chest 7%

Jag råkade komma över en öl som släpptes tillsammans med oktoberfestölen när jag besökte ett Systembolag som jag normalt inte brukar handla på. En trevlig överaskning bestående av ett Italienskt öl som har kryddats av rostade kastanjer?! Detta blir därmed årets sista oktoberfestöl.

Oktober Chest är ett halvgrumligt rödgyllene öl med ett tjockt skum som dock lägger sig snabbt. Doften är väldigt nötig och dras med söta sirapsliknande toner. Smaken har betydande maltinslag som är nötiga (kastanj?), runda och lite söta med inslag av sirap. Ölen inger en mjuk känsla i mun. Beskan är helt OK och balanserar upp ölen så att maltsötman inte går överstyr. Maltsmaken är dock huvudspåret i denna öl. Eftersmaken består av en avklingande maltsötma och därefter en mjuk beska.

Detta var ett trevligt öl att njuta av. Mjuka söta nötiga malttoner som presenteras på ett trevligt sätt. Dessvärre har jag aldrig ätit kastanjer så jag kunde inte identifiera kastanjsmaken men jag misstänker att de smaker som påminde om nötsmaker rätterligen var kastanj och i denna öl var nötsmakerna väldigt tydliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar