onsdag 9 december 2009

Snowblind Strong Ale 7.5%

Detta är ett brunsvart öl med tjcokt, vitt skum och viss grumlighet. Dofterna är mörka och dova. Där finns tjock rostad malt som för tankarna till ett mörkt mustigt rågbröd. Där finns toner av kaffe, och syrliga toner av humleblomster.
Smaken är fantastisk med en härlig mörkrostad malt som bas. Jag känner in kaffe, russin, choklad och lakrits. Känslan är tjock och högviskös i munnen. Ölen är mjuk och rund trots en hög beska. Där finns även en antydan till sötma kvar. Eftersmaken är lång och maltig med tydlig beska. Trots smakattackerna är det ändå ett välbalanserat öl.

Detta är ett underbart brasöl, eller winterwarmer om man anser att ölen skall vara värmekällan. Perfekt öl att sitta och sippa på under en lång avslappnad paus från julstöket. Alkoholen i ölen känns inte alls. Denna öl har stoutkaraktär men är nog inget för själva julbordet. Kanske fungerar den till musslor i vin eller till en chokladkaka/kladdkaka?

2 kommentarer:

  1. Mörka vörtbrödssmakande smakbomber fascinerar alltid enligt principen mycket vill ha mer eller nåt liknande. Den här känner jag direkt att jag vill smaka så fort jag hunnit till det riktiga systembolaget igen. Hoppas nåt finns kvar bara. Julölen har jag ju åtminstone smakat en del...

    SvaraRadera
  2. Sigtuna Brygghus (Black october) har även bryggt det här ölet.

    SvaraRadera