onsdag 19 januari 2011

Mikkeller Santa's Little Helper 2010. 9,1%

Färgen är brunsvart och skummet är mycket tjockt och fluffigt med finkornigt inslag. Doftar kraftigt av julkryddor ovanpå en vörtig malt, jag känner stjärnanis, rostade toner och inslag av granbarr, lite "ofrisk" känsla. Kraftig i doft. Smaken är kryddig och fruktig. Beskan är hög och ligger ovanpå en mjuk bränd malt. Där finns kryddor som stjärnanis, pomerans, nejlika, kardemumma. Beskan är hög och längst ner i basen finns vörtig brödig malt med brända toner. Beksan och framförallt malten och dess dova toner kommer fram tydligast i den behagliga ochlånga eftersmaken.

Jodå, möjligen något för kraftfull kryddighet för min smak, jag är ju lite känslig för tillsamma kryddor. Det är ett ok öl men har jag betalat 43,50 för en öl så vill jag att den är exceptionell. Det finns öl för 25 kronor som är bättre. Missförstå mig inte, det är inte ett dåligt öl utan en helt OK öl att stilla sippa på, den är däremot inte värd sitt pris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar