torsdag 4 november 2010

Innis & Gunn Rum Cask 7.4%

Innis & Gunn är innovatörer på ölmarknaden. Jag kommer fortfarande ihåg första gången jag drack deras ekfatslagrade ale. Lena, mjuka söta ekfatstoner (vilket betyder dill och vanilj i min bok). Förra året smakade jag av en variant som hade lagrats på singel malt whiskeyfat, I&G Highland Cask. Den tyckte jag inte var något vidare. Det var alltså med viss spänning jag gav mig på denna variant.

Färgen är rödbrun. Doftar tydligt av ekfat med toner av vanilj. I doften finns toner av bränt socker, muscovadosocker. Doften är helt klart udda men inbjudande. I smak finns en nötig malt i grunden med sötaktiga vaniljtoner och inslag av bränt socker och karamell. Där finns även beska som balanserar. Viss alkohol känns igenom.
I eftersmak ges först nötig malt med rom/sockertoner och sedan avslutas det med ett hyggligt beskt avslut.

Bra! Fortsätt såhär I&G. Denna variant är så mycket bättre än Highland Casken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar