söndag 31 januari 2010

Pripps Jul 5.0% och Falcon Julöl 5.2%

Här kommer en sista julölspost för denna säsong. Pripps och Falcon produceras ju som alla vet sedan ungefär 10 år tillbaka i tiden av Carlsberg Sverige på bryggeriet i Falkenberg (Brommabryggeriet blev ju nedlagt).

Falcon är mörk mörk röd och ger en bra skumkrona. Doften är väldigt tunn med antydan till knäckebröd. Brända toner av knäckebröd i smak med en hög sötma och en lite syrlig ton som nästan stör intrycket. Ölen känns lite för tunn i både doft och smak och den syrliga tonen stör något. Ganska medioker öl helt enkelt. Etiketten på flaskan är däremot en fin klassisk juletikett, tummen upp för det! Tyvärr har jag tappat bort bilden jag tog så ni blir utan.

Pripps är brunröd i färg med ett beiget tjockt skum. Doften är söt, vörtig med toner av
knäckebröd, apelsin och anis. I smak finns en hög sötma och malten har brönda toner åt det knäckiga hållet. VIss beska som balanserar och känns av mitt på tungan. Hög kolsyra. Ölen känns något tunn men eftersmaken är oväntat lång och maltig.

Pripps Julöl är en söt julöl och detta öl är i princip vad jag tänker mig som urtypen för svensk julöl, lite för söt utan rätt malttyngd att backa upp sötman med. Trots det smakar ölen oväntat bra. Jag vill ge den godkänt men bland de mer traditionella svenska julölen den här säsongen har de flesta ölen ändå varit mer intressanta än denna.

Härmed avslutas 2009 års julölskörd. Snart kommer påskölen!

2 kommentarer:

  1. Intressant med recensioner av "ointressanta öl"! Ja, här var liksom en okej öl, typiskt svensk, som inte har så mycket och komma med men inte är en dålig produkt. Nä, lite maltighet vill man nog ha.

    SvaraRadera
  2. Det fanns ju malt, men man (vi?) vill ju ha mer. OK öl och som sagt lite oväntat. Jag föreställde mig att det skulle vara så mycket sämre. Det var iaf min minnesbild av ölet sedan jag var med och tillverkade det för en sex sju år sedan.

    SvaraRadera