fredag 22 januari 2010

Hibernation Ale 8.7%

Ölet med det långa namnet Hibernation Ale, English Style Old Ale från amerikanska Great Divide Brewing Company är ett starkt öl med en brunröd färg. I dofterna känner jag in lakrids, rostade toner, russin och plommon? Underbar mörk malt i smak men tydliga inslag av choklad, kaffe och lakrids. Mycket smak, tjock känsla i mun. Lite sötma finns det där och en del rökiga toner. Alkoholen känns inte alls i smaken och det är ju egentligen helt otroligt att man inte känner den när styrkan är så hög som 8.7%. Knäckig och vörtig är andra ord som måste läggas till beskrivningen. Beskan är låg. Eftersmaken är lång och domineras av maltsmaker.

Jag gillar den här ölen. Den är fantastisk rent av. Konsumtionen är självreglerande beroende på tyngden och mättnadskänslan som ölen ger. Kan tänka mig att ölen fungerar utmärkt till en chokladkaka/kladdkaka.

2 kommentarer:

  1. Ja, visst bjuder den på en hel del olika toner i doft och smak. Har för mig att jag associerade till farinsocker och knäck, förutom kaffe och choklad. Mäktig och välbalanserad. Är ju inte helt "stabbig" som en stout heller. Och alkoholen märks ju inte.

    SvaraRadera
  2. Farinsocker kan vara en bra beskrivning. Har sett att man på systembolaget pratar om muskovadosocker på många olika produkttyper som smak men själv vet jag inte riktigt vad det är då jag aldrig har smakat. Kan nog inte vara så långt från Farin dock.

    SvaraRadera