onsdag 21 april 2010

Jackie Brown (5,9%)


Tillsammans med Dugges 1/2 Idjit är troligen Jackie Brown med sina 34:90 per halvliter det dyraste ölet som recenserats på den här bloggen. Dugges smakbomb visade sig vara värd sitt pris. Inför provsmakningen av Jackie Brown var därför förväntningarna höga. Som namnet antyder är det en brown ale, och chokladbönorna på etiketten utlovar kaffearomer.


Bakom Jackie Brown står det det relativt unga företaget Mikkeller, som har vuxit fram ur en framstående hemmabryggeriverksamhet. Numera brygger de även öl i samarbete med andra bryggerier; Jackie Brown är bryggt i Belgien. Namnet på ölet är hämtad från titeln på en film av Tarantino. De tar sig även tid att spekulera i hur ölet skulle vara om det hade personligheten hos filmens huvudperson med samma namn.


Med sex maltsorter, varav två sorters chokladmalt, och tre sorters humle, bland annat amerikanska amarillo, märks det att detta är ett ambitiöst öl. Det ska även innehålla havreflingor. En maltig, chokladsmakande brown ale med beska utlovas. Som många moderna mikrobryggier vill även Mikkeller göra öl som doftar av amerikansk humle. Det låter väl härligt?


Mycket riktigt möts jag av en skarp humledoft när jag öppnar flaskan. Strax därefter kan jag ana flera toner av rostad malt. Innan humletonerna tar tillbaka kommandot hinner jag associera till både rökt fisk och murken eka. Lite förvånande känner jag chokladsmakerna som bäst i eftersmaken, samtidigt med efterbeskan, som är rejäl och frisk. Det är möjligt att ölen var aningen för kall för en provsmakning och att det kan vara en del av förklaringen. Ändå är 8 grader den rekommenderade serveringstemperaturen på Systembolagets hemsida. Oavsett orsak lade sig den kraftiga humledoften och beskan framför de mer lågmälda malttonerna, och det måste anses vara en nackdel om man som jag förväntar sig en förstklassig smakupplevelse. Mikkeller skriver själva att humlen bidrar till att göra ölet friskt och lättdrucket. Att det stämmer kan jag bara hålla med om. Men det är på bekostnad av malttonera. För nästan 35 kronor förväntar jag mig mer än en angenäm upplevelse - en smakupplevelse utöver det vanliga helt enkelt. Men visst kan jag tänka mig att dricka den igen. Kanske serverad vid 10 grader eller mer för säkerhets skull.

1 kommentar:

  1. Åhå. Murken eka och chokladtoner som samsas med efterbeska låter ändå som spännande saker.
    1/2 idjiit gav mer för pengen alltså. Jag kan bara hålla med om att man med en dyr öl förväntar sig en smakupplevelse utöver det vanliga. Man garanteras en bra öl men det måste finnas något extraordinärt.

    SvaraRadera