fredag 10 juli 2009

Hoegarden Rosée 4.5%

Detta är ett lustigt öl. Burken är på 25cl och ser precis ut som vilken liten energidrycksburk som helst. Ett öl som är smaksatt med hallon låter ju helt klart intressant och lockande. Själv gillar jag ju t.ex. Kriek som är en lambic tillverkad på körsbär. Vad jag har förstått är däremot Hoegarden Rosée gjord på så sätt att man blandat veteöl med hallonjuice/saft och hallonaromer samt med sötningsmedel. En bit ifrån den traditionella belgiska frukt- och bärölen alltså där frukten och bären får jäsa med.

Till utseendet är ölen grumlig och lite smutsrosa i färgen. Skummet är lätt rosafärgad. Doftar tydligt av hallon och lite syrliga arom. Smaken består av kraftig hallonsmak och en hög sötma. Då menar jag inte hög sötma som i en öl med hög restsötma utan hög sötma som i en öl med tillsatt socker eller sötningsmedel. Det är svårt att känna nyanser av annat än just hallon och den höga sötman. Nej fy tusan. Alldeles för artificiell. Detta är ett uselt försök att göra något somrigt och svalkande. Jag är uppriktigt besviken för tanken är ju god, idén är bra men det borde gå att göra så mycket bättre. Denna öl kommer jag inte att köpa igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar