torsdag 21 maj 2009

Konjakskupor

Äntligen har jag köpt två stora konjakskupor - den bästa formen på ett glas för ölprovning. Och provat glasen har jag redan gjort. Som experterna utlovat är det en märkbar skillnad. Aromen är mycket lättare att uppfatta. Med händerna kupade kring kristallglaset och näsan innanför var jag som uppslukad av doften. Så länge som min näsa stannade kvar i kupan låg maltdoften kvar från den Abbot ale jag just hällt upp. Det här är glasen för nästa ölprovning - doftupplevelsen blir både mer långvarig och starkare. Därmed också lättare att analysera. Något som annars kan vara ganska svårt när det gäller just doften.

Jag rekommenderar varmt konjakskupor som glas vid ölprovning!

1 kommentar:

  1. Bara det är riktigt fetingstora konjakskupor så funkar det. De måste kunna rymma minst en halv öl så att man har bra utrymme att rotera ölen i glaset. Rymmer de för lite volymmässigt, eller om man fyller dem för lite, så riskerar man ju att fördärva ölen genom att få den för varm. Tycker jag iaf.
    En fördel med glaset, utöver de överlägsna doftmöjligheterna, är ju att man snabbt kan värma sådan öl som behöver över +7 grader för att funka med hjälp av händerna.

    SvaraRadera