tisdag 31 augusti 2010

Urthel Samaranth Quadrium 11.5%

Ölen är kopparfärgad med lite fällningar. Skummet är tunt. Doften är fruktig, riktigt fruktig, tuttifrutti, tropiska frukter, sirap och hasselnöt, torkad frukt. Smaken är mjuk men eldig. Inslag av nötcreme och lätta fruktiga toner. Malten är söt, knäckig och sirapslik med vissa brödiga inslag. Alkoholen är kraftig och eldig och värmer i strupen på en gång. Eftersmaken är lång av söt knäckig och brödig malt. Alkoholen ligger också kvar i eftersmak och bränner i mun och svalg ett tag.

Detta är inte ett öl för amatörer. Kan tänka mig att ölen passar utmärkt till någon stark grönmögelost. Ölen handlar om alkoholstyrka, sötma och torkad frukt men bara för rutinerade och belgofantaster.

2 kommentarer:

  1. Fin ölblogg du har! Fredrik skickade mig en länk hit för ett tag sen, men jag har inte kommenterat nåt trots att jag läst. Jag har återupplivat min egen blogg, ska försöka vara seriösare med den. Inriktningen på den är ölbryggning och öl. Kanske kan vara kul. Om jag nu orkar skriva nåt nångång....:

    http://dummablogg.blogspot.com/

    Ha det bra!

    SvaraRadera
  2. Äsch, har visst bytt adress på den:
    http://torrhumlan.blogspot.com/

    SvaraRadera