tisdag 17 augusti 2010

Oppigårds Inwit 4.5%

Inwit bryggs enligt recept som vann hembryggar-SM 2009. Ölen dracks ur rekomenderat glas för veteöl. Färgen är grumlig gult med ett kraftig vitt skum. Doften är färsk, lätt syrlig med viss fruktig bakgrundssötma. Där finns citrus och nektarin. Smakmässigt reagerar jag med ett Wow!. Underbar! Len, mjuk känsla. Ren, frisk, fräsch. En lätt brödighet, citrustoner, färska fruktiga smaker och en lätt touch av både anis och korriander. Eftersmaken är lite lätt besk och torrt stickig där sedan fruktiga toner avslutar.

Riktigt bra öl! Jag förstår SM-guldet. I denna öl kan jag precis förnimma och identifiera korriander och anis. Kryddningen är subtil och snygg. Nu får jag revidera min uppfattning om veteöl för här får vi alltså ännu en riktigt god veteöl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar