måndag 30 augusti 2010

New World Porter 6.7%

New World Porter från Avery Brewing Company är svart till färgen och bildar ett beiget tjockt skum vid upphällning. Doften ger humlebeska aromer och maltiga lakridstoner. Inslag av torkad frukt och kavring. Oj vad bra smak sedan! Kavring, lakrids, hög torr beska, vörtbröd. Riktigt bra balans trots kraftfulla smaker. Stora smaker ger en tjock len känsla i mun. Då jag sitter och sippar på ölen under en bra stund kan jag notera att smaken är nära på lika stor kring 8 grader som vid 15 grader. Eftersmaken har ett långt maltigt vörtbrödsavslut med små humleblommiga toner som ackompanjerar.

Detta är en toppenöl i min bok. Visserligen är det nu ett tag sedan jag drack en porter och den jämna strömmen av ljusare öl under senaste tiden kanske har gjort att denna mörka uppenbarelse smakade extra mycket. Eller så är den helt enkelt riktigt bra på egna meriter. Hhur som helst så har vi här en riktigt god vörtig lakridssmakande porter med mycket malt och en rejäl beska och tydlig humle.

1 kommentar:

  1. Wow! En riktig och orginell smakbomb alltså. Den vill jag inte missa.

    SvaraRadera