måndag 15 februari 2010

St.Peters G-Free 4.2%

Detta är ett helt glutenfritt öl. Det lustiga är att det finns ölsorter som inte har påvisbara mängder gluten i sig (för analysmetoden innebär det mindre än 10mg/l) och att de allra flesta öl innehåller mindre gluten än vad en celiakidrabbad bör få i sig dagligen (50mg/dag) så nyttan med ett helt glutenfritt öl känns inte stor alls. Det känns lite onödigt rent av. Man kan ju dricka 5 öl av de sorter som man inte kan påvisa gluten i för tusan! Se lista på Livsmedelsverket.

Till själva ölet då. Ölet är ljust gyllengult och har ett extremt tunnt skum som närmare påminner om såpvattenbubblor. Skummet dör på bara några sekunder. I doften känner jag endast humlearomer, kraftig sådan. I smaken är humlen och beskan väldigt kraftig. Det finns faktiskt ingen annan smak i ölen. Där finns ingen maltbas överhuvudtaget och det durraextrakt som skall fungera som maltsubstitut och tillsammans med karragenanet leverera lite fyllighet gör ett uruselt jobb. Där finns en märklig svag bismak i eftersmaken från durran (eller karragenanet) som jag inte närmare försöker pricka in för det är så obehagligt. Ölen är rent av mycket bitter och har blommiga toner, men tro mig, det är inte en intressant bitterhet som i en maxad IPA, utan det känns bara helt, helt, fel utan en ackompanjerande malt och det är skarpt bittert (gift, flugsvamp?). Tunn i konsistensen eller är det för lite karragenan?

Nej fy tusan. Vore jag glutenintolerant skulle jag gå på de vanliga ölen istället, läsa listan över analyserade öl och hålla mig till de öl där man inte kunnat påvisa gluten. Det här ölet klassar jag som i princip odrickbart. Och dyrt var det (över 30kr!). Nej, nu inser jag hur viktigt det är med malt i ett öl. De öl som man normalt tycker har lite maltsmak har ju faktiskt i själva verket rejält med malt inser jag nu när jag har testat detta "öl" som garanterat saknar malt. Synd att det är St.Peters som har gjort denna smörja, jag gillar ju det bryggeriet och jag gillar verkligen deras vackra flaskor.

1 kommentar:

  1. Imponerande experimentanda - ur livsmedelsteknologisk synvinkel. Att hålla på och laborera så där med alternativa ingredienser tyder på att de är några nyfikna rackare på labbet. Sen verkar den inte smaka något vidare, men det är ju en annan sak.

    SvaraRadera