lördag 13 februari 2010

Lunator 09 7.9%

Lunator 09 är 2009 års dubbelbock från Grebbestads. Ölet sätts igång under årets första fullmåne och tappas under våren på flaska.

Kraftigt skum, bärnstensröd i färg. Finfin doft där man känner både söta tyngre maltbidrag och från humlen härstammande blommiga och syrliga toner. Toner av choklad, honung och russin fins och jag är på gränsen att känna in en svag vaniljton men jag är lite osäker på den.

En vädigt fyllig men mycket len och mjuk smak, eller rätterligen maltattack. Korn, mämma, rågbröd. Det här gillar jag. Där finns sötma men även övertoner av blommig humle och viss beska som ser till att malten inte blir kväljande.

Riktigt bra! Detta är ett mycket bastant maltigt öl med underbara rågbrödstoner. Alkoholhalten lägger på ytterligare tyngd i ölen utan att göra smaken sämre, tvärt om. Jag kommer på mig själv med att inse att jag gillar de flesta dubbelbockarna jag har provat. Det är något med den här lagervarianten som tilltalar mig. För några år sedan tänkte jag på dubbelbock och alkisöl i samma mening men nej, det är så mycket mer.

1 kommentar:

  1. Jag, kan väl också hålla med om att de flesta bocköl jag druckit smakat gott, av malt understödd av alkohol. Den här Lunator har jag aldrig tagit reda på vad det är, så jag trodde väl att det var nåt svenskt fjortisöl. Men det var det alltså inte.

    SvaraRadera