lördag 15 augusti 2009

Valeir Extra 6.5%

Detta är en överjäst ljus ale från bryggeriet Brouwerij Contreras i Belgien. Färgen på detta öl är grumligt gyllengult (jästfällning, sekundärjäsning i flaskan) och ölet har ett kraftigt vitt skum. Kolsyran är ganska kraftig. Doften är ganska stark och känns redan långt från glaset. Dofterna är mestadels härrörande från humlen med tydliga inslag av grape, citrus och nektar. Smaken är bra humlebesk men med en bra balans till malten. Humlen dominerar och de lite syrliga citrus och grapetonerna finns där men emellanåt upplever jag ölen som lite vass i smaken. Den högre alkoholhalten ger sig, lite förvånande, inte alls till känna i smak eller i munkänsla. Eftersmaken består i en lång beska som långsamt klingar av.

Detta är ett i grunden bra och intressant öl. Dofterna är faktiskt helt underbara även om den smakmässigt inte levererar på samma sätt. Jag menar inte att det är något fel på smaken utan att jag önskade att smaken till större grad skulle infria dofternas löften. Balansen i ölen känns, lite oväntat, riktigt bra med tanke på humledominansen. Bör köpas för en intressant ölupplevelse!

1 kommentar:

  1. Provade samma öl ikväll, och jag gillade också doften väldigt mycket, som väl till största delen kan tillskrivas humlen. Drack den kylskåpskall till mat, så jag tyckte att den gled ned ganska lätt och kände mest humlebeska med citrustoner. Ganska frisk och fräsch (om man inte tittar för långt ned i glaset och ser all fällning...). Riktigt fin.

    SvaraRadera