tisdag 20 juli 2010

Halmstad Sommarlager 4.7%

Krönleins ger oss ett ljust gult öl med ett kraftigt vitt skum. Doften är aromatisk och lätt. Friska toner med en lätt sötblommig doft (fläder?), krispig brödighet.
Smaken har en lätt brödig touch, bra beska som balanserar malten mycket bra. Stor kvardröjande brödig eftersmak. I smak finner jag även lite söta toner och ölen har lätt oljig känsla i munnen.

Detta är en positiv överaskning från Krönleins då jag aldrig har höga förhoppningar på Krönleins skapelser. Det är en kul smakidé med flädersmaksatt öl även om flädern aldrig träder fram så tydligt. Å andra sidan är flädersmak en lätt smak och det är just subtila smaksättningar jag gillar. Man skall bara förnimma smaksättaren. Fungerar perfekt en het sommardag. Absolut inte det dussinöl som jag förväntade mig men å andra sidan är det heller inget mästerverk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar