lördag 19 september 2009

Black October

Det är osäkert om det här är ett oktoberfestöl, utöver namnet. Att det är ett intressant öl råder det inget tvivel om. På etiketten beskrivs det som en mjuk schwarzbier. En ölsort som härstammar från Franken i norra Bayern och som ligger nära porter i både färg och smak. Skummet är cappucinofärgat och ölet är svart som kaffe. Doften är av ett slag som sällan finns hos ett lageröl och ligger nära porter och stout. Nyansrikedomen är stor; systembolaget nämner pumpernickel, choklad och soja - som också uppträder i smaken. Intrycket är mörkt brödigt med tillräcklig beska.

Brödigheten, påminnande om mörkt tyskt rågbröd, är i en klass för sig bland övriga lageröl på systembolaget idag, anser jag. Som jag tidigare påpekat är vi inte bortskämda med spännande tyska ölsorter i utbudet. Det öl jag närmast kommer att tänka på är Purkmistr, ett tjeckiskt mörkt lageröl som vad jag vet inte produceras längre. Det ödesdigra beslutet ska ha fattats av bryggerijätten South African Breweries, när de ville slimma utbudet inför en exportsatsning av tjeckiskt öl på marknaden i Europa och Nordamerika. Tyvärr är Black October bara tillfällig på systemet. Därefter står vi återigen utan möjlighet att avnjuta kraftigt fullkornsbröd på flaska. Så sorgligt att jag hoppas att Systembolaget och Sigtuna brygghus, som tillverkar Black October, ska ta sitt förnuft tillfånga och låta det svarta ölet stå på hyllan året runt.

2 kommentarer:

  1. Ah..måste genast smaka av min Black October. Att du nämner Purkmeister höjer förväntningarna!

    Imorgon: Stockholms ölfestival!

    SvaraRadera
  2. Jo det var ett bra öl! Mycket malt och mycket smak. Man känner ju att ölen är tunnare än vad motsvarande porter eller stout hade varit och samtidigt har man en bra beska och en lite friskhet som man inte hittar i portern eller stouten. Sn stoutlager helt enkelt.

    SvaraRadera