måndag 1 juni 2009

Nyheter i Juni

Idag började försäljningen av ett par ölnyheter på Systembolaget som jag ser fram emot att prova. Samtliga är, om jag inte har helt fel, tillfälliga i sortimentet. Trenden med säsongsbetonad öl växer sig ännu starkare. För ett par år sedan var det bara ett par av de större bryggerierna som bryggde något annorlunda till sommaren men de allra flesta nöjde sig med att hotta upp emballagen/burkarna med något sommartema. Den starka säsongstrenden såg man ju tydligt i Julölssegmentet i år. Otroligt stort utbud totalt sett, butik för butik är utbudet oftast inte så imponerande, med svenska julöl och winter warmers från USA och UK samt ett par belgiska julöl. Påskölen däremot var en högst intern angelägenhet med bara svenska öl. Sommarsäsongen bjuder som ni ser på öl från Sverige, USA, UK och EU. Jag förväntar mig att se fler säsongsbryggda öl komma fram. Vårbrygderna är ju i alla fall redan en realitet. Under hösten så har vi ju Oktoberfestölen men det skulle inte förvåna mig om andra slags höstbrygder sakta men säkert kommer att införas i sortimentet. Eller något till surströmmingen eller till kräftorna kanske?

Sommarölen på systembolaget:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar