fredag 22 oktober 2010

Imperial Stout 7.2%

Detta är ett öl från det för mig okända bryggeriet Cropton. Ölet är "Bottle Conditioned" vilket oftast innebär att kolsyran har bildats i flaskan och att det därmed även finns en jästfällning. Att det finns jästfällning i flaskan betyder däremot inte att ölet är bottle conditioned. Man kan undvika att filtrera ölen och kolsyra ölet på sedvanligt sätt i samband med tappning. Till ölet då!


Doften är jästig, salmiak och saltlakridsmättad och kraftig. Där finns antydan till choklad. I smak känner jag tydlig salmiak och lakrids. Den känns salt. Smaken är kraftig och går åt det kraftigt rostade hållet. Där finns även en beska som svävar upp men alla smakkomponenter i ölet kommer ur malten. Den höga alkoholhalten känns inte alls. Emellanåt känner jag jästsmak och jag påminns om min barndoms öljästtabletter som var dragéer med ett överdrag av lakridssmakande dragéemassa. Lite obehaglig igenkänningsfaktor.



Det är ett intressant öl med de kraftiga salmiaksmakerna. Kan hända att jag fick med sediment i mitt öl vilket bidrog till mer jästsmak än vad som var menat. Bryggmästaren rekommenderar att man hanterar ölen försiktigt och lämnar jästfällningen i glaset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar