fredag 8 februari 2013

Ola Dubh 12yo, 8%

Så, äntligen har jag kommit mig för att börja provsmaka det trepack öl jag köpte en tid före jul. Trepacket kommer från Harviestouns bryggeri och de kallar det Highland Odyssey. Förutom Ola Dubh12 och 18 så innehåller packet Old engine oil. Egentligen är samtliga öl Old engine oil men Ola Dubh 12 och 18 är alltså lagrade på Whiskydestilleriet Highland Parks begagnade ekfat som just innehållit 12- och 18-åriga whiskyn.
Till ölen.
Den är svart med ett lätt beiget skum. Doften är mättad av ek, honung och rökig ton, tungt första intryck. Smak av kraftigt rostad malt, torvrökt whisky, med sötma, och färsk ek och vaniljtonton. Antydan till blomstertoner i den trots allt ganska tunga malten, jag vet inte om det är inbillning men jag får ljungblomsterassociationer. Beskan är relativt hög men maskeras av all rostad malt och torvrök. Lång eftersmak.
Ja, väldigt intressant men lite ruffig. Betydligt bättre än den whiskyfatslagrade öl som jag tidigare provat från Innis & Gunn. Här finns absolut ingen kvalmighet, möjligen kan den kännas lite oslipad. Jag gillar Ola Dubh 12 ändå. Blir intressant att känna om det är någon skillnad mot den 18-åriga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar