lördag 12 juni 2010

Sigtuna Sommar Wit 4.7%

Sigtuna Sommar Wit är ett grumligt öl (jästfällning) med en bärnstensgyllene färg. Skummet är kraftigt och kritvitt. Doften är aromatisk, fruktig med mycket tydliga inslag av citron och apelsinskal. Syrlig och medelstor. Smaken är syrlig, fyllig med stora inslag av syrliga citron och apelsin och koriander. Färsk, fruktig och fyllig i smak. Eftersmaken har även den ett långt inslag av citrus. Där finns en lätt brödighet i både smak och eftersmak men den är sekundär till citrustonerna. Beskan är relativt hög i både smak och eftersmak.

Ett intressant experiment men jag kommer inte riktigt till ro med den här ölen. Dels är det en veteöl med dess syrliga egenheter och dels använder man här koriander. Jag har oftast svårt att komma överens med koriander. I mörkare maltbaserade öl kan det passa bra. Nej detta var inget öl för mig. Möjligen kan jag tänka mig att det fungerar till t.ex. kräftskivan som man också föreslår på flaskan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar